image
Koos van leeuwen 2010 Vriendenwinkel in actie
 

Jaarverslag promotieteam 2016

ALV 2017

Hadden we in 2015 met onze commerciŽle verenigingstak een recordomzet gerealiseerd; voor 2016 geldt een eervolle tweede plaats met een bruto omzet van Ä256.559,-. De gouden rand is behaald door een ander nieuw record te vestigen. Tijdens de zgn. buitengebeurens: braderieŽn en andere festivals, werd een omzet bereikt van net geen Ä1.000,-.

Het blijft gissen naar de oorzaken. Mogelijk zullen knappe economen over elkaar struikelen indien hen gevraagd zou worden een onderzoek daarnaar in te stellen. Zo'n onderzoek is kostbaar en economen zijn het vaak niet met elkaar eens. Dus hou ik het maar bij mijn eigen theorie: De zomer van 2016 was tijdens de feestdagen wat minder mooi voor een bezoek aan Blijdorp dan die van 2015 en wellicht had 2015 het voordeel van de - vanwege de crisisjaren - uitgestelde bezoeken aan Blijdorp met de daaraan verbonden aankopen. Hoewel Blijdorp ruim 1,5 miljoen bezoekers mocht ontvangen.

Vorig jaar schreef ik dat er hopelijk in 2016 gezinsuitbreidingen zouden komen. Nou dat hebben de bewoners zich dan ook goed in de oren geknoopt. Hyacinthara's, tocotoekans, Francois-langoeren, hyena's, McCords-schildpadden, knorvissen en slurfhondjes. En wat te denken van de komst van de leeuwin en twee pantserkrokodillen. Kortom aan de Blijdorpbewoners en de medewerkers heeft het niet gelegen.

Het missen van de gouden plak is in ieder geval niet het gevolg van een mindere inzet van onze vrijwilligers. Ondanks de 43 dagen dat de winkels gesloten waren, en met tien presentaties buiten de Diergaarde hebben zij zich met tenminste evenveel enthousiasme ingezet om wederom een goede omzet te kunnen genereren. Dat het aantal vernieuwingen in het assortiment - ruim 150 Ė hierbij een rol speelt is evident. En dan zijn de zgn. eigen logo-artikelen met nieuwe foto's van onze dieren nog niet eens meegeteld.

Op het moment dat ik mijn grijze cellen pijnig om dit jaarverslag aan het papier toe te vertrouwen zijn de cijfers excl. BTW, want daar gaat het immers om, nog niet bekend. Wel weet ik dat het winstpercentage sinds 2011 (toen we met de tweede winkel begonnen) steeds een stijgende lijn heeft gekend; van 26,6% in 2011 naar bijna 51% in 2014.

Daardoor was het mogelijk om in het gouden jaar 2015 te investeren in nieuwe pin-apparatuur, een nieuw kassasysteem en nieuwe dienstkleding, zonder Blijdorp ook maar iets te kort te doen. Denkt u maar aan de Okapi's en de Koedoestal. Het winstpercentage kwam dat jaar op het nog steeds aanvaardbare niveau van 44,7%. Van klanten/ abonnementhouders horen we steeds meer dat zij onze winkels weten te vinden en bewust bij ons kopen vanwege onze verenigingsdoelstelling.

Nog even vooruit kijken naar 2017. De Diergaarde bestaat dan 160 jaar. Dus verwacht ik een nieuw recordaantal bezoekers. Ten tijde van de kerstdagen 2016 was al bekend dat er geboortes worden verwacht bij de Indische neushoorns en de okapi's. Ook de modernisering van het Oceanium zal ongetwijfeld meer bezoekers trekken. Maar mijn inziens zullen de Gelada's de grote nieuwe trekker worden. Het promotieteam is er klaar voor.

Dit verslag is niet compleet zonder iets meer te vertellen over de vrijwilligers. De omvang van het team is iets teruggelopen. Begonnen we het jaar met 60 collega's, het jaar werd afgesloten met 42 dames en 15 heren (Plus 9, minus 12). Naast de dagelijkse verkoop hielden zij zich bezig met administratie, buitenpromotie, fotografie, inkoop, kledingbeheer, logistiek, roosterzaken, social media, wasserij, webwinkel, winkelinrichting en -onderhoud en de zootjesmarkt.

Toen ik in 2014 in het bestuur werd benoemd ging ik er nog van uit dat ik ten minste twee termijnen zou volmaken. Ik heb tot mijn grote spijt moeten besluiten mij op 22 april a.s. tijdens de algemene ledenvergadering niet meer beschikbaar te stellen voor die tweede termijn. Langs deze weg wil ik de ledenvergadering bedanken voor het vertrouwen dat zij mij in 2014 heeft gegeven. Mijn mede- bestuursleden, promotieteamleden en Blijdorp-medewerkers wil ik buitengewoon dank zeggen voor de fijne jaren. Zonder hen was het nooit zo leuk geweest. Een onuitwisbare herinnering neem ik mee. Dank jullie allemaal.

Tekst: Martin van Brenen

Terug