image
Koos van Leeuwen 2010 Deel promotieteam
 
image
Koos van Leeuwen 2011 Nieuwe Vriendenshop2

Het promotieteam

De leden van het promotieteam zijn de ambassadeurs van onze Vereniging in de Diergaarde. Zij staan met onze infokar in de tuin. Zij staan in de winkels en zorgen daarmee voor de broodnodige inkomsten. Zij werven nieuwe leden onder de Blijdorp-bezoekers.

Helpt u mee?

Wij kunnen altijd actieve leden gebruiken om ons promotieteam te versterken! Heeft u per week een paar uur over? Heeft u een enthousiaste inzet en positieve instelling? Help dan mee om de Vrienden nog groter te maken, zodat we Blijdorp nog beter kunnen steunen! Wij zorgen er voor dat u een basistraining krijgt, zodat u nog meer weet over de Diergaarde. En u werkt natuurlijke op de mooiste plek van Rotterdam, met altijd een vers kopje koffie of thee op voorraad.

Promotie op locatie

Leden van het Promotieteam kunnen onze vereniging en de Diergaarde Blijdorp ook op locaties buiten Diergaarde Blijdorp promoten. Hierbij valt te denken aan braderieën, festivals en andere mogelijke één- of tweedaagse evenementen. Zij doen dit niet alleen door het uitdelen van foldermateriaal (ook van de Diergaarde) maar tevens door een selectie uit het assortiment pluche knuffels en andere dierentuin verwante artikelen uit onze winkels tegen aantrekkelijke prijzen te koop aan te bieden.

Bent u organisator van zo’n evenement en wilt u die opluisteren met onze aanwezigheid, dan nodigen wij u uit contact met ons op te nemen.

Contact

Wilt u het promotieteam versterken? Of wilt u het promotieteam uitnodigen?
Stuur dan een mail naar dit adres of bel met de Vriendenfoon: 06-55012705.








Het team telt momenteel zo'n 50 vrijwilligers.Maar dat was niet altijd het geval. In het jubileumjaar 2013 werd in Vriendennieuws stilgestaan bij het ontstaan van het promotieteam.

En toen was er ... het promotieteam!
Artikel uit Vriendennieuws 2013-2

Op een zaterdagochtend sprak ik af met Arie Bos, penningmeester van de Vrienden van Blijdorp. Hij zat al in het bestuur toen ik nog niet geboren was. En ik dacht dat ik al best lang in Blijdorp kwam. We spraken af bij de Vriendenwinkel. Dat kon ook niet anders, want hij ging me vertellen over het ontstaan en de ontwikkeling van het Promotieteam. Arie is sinds de oprichting betrokken bij het Promotieteam en hij had een wandeling langs vele herinneringen voor me in petto. Wandelt u mee?

Hoe het begon

Een naam die regelmatig voorbij komt in het verhaal is Ben Swaep, een van de drie oprichters van de Vereniging. Hij was journalist, zat in vele commissies en kende iedereen, waaronder prominenten uit het bedrijfsleven. Dankzij zijn werk en de contacten die hij had, kon hij de Vereniging via verscheidene ingangen promoten.

Sinds de oprichting van de Vereniging werd er nagedacht over wat de Vereniging allemaal kon en mocht doen. In de jaren zeventig kwam er een voorstel voor de oprichting van een Propagandacommissie, het begin van wat nu het Promotieteam is.

Op 12 februari 1979 kwam de toestemming om de Propagandacommissie officieel op te richten. Binnen het bestuur ontstonden verschillende ideeën over de Propagandacommissie en wat deze commissie zou moeten doen. De commissie viel uiteen vlak voor een Femina beurs, waar de Vereniging een stand zou hebben, tien dagen lang! Wat nu? Van alle kanten werden familie en vrienden opgetrommeld om mee te helpen om de stand er goed uit te laten zien en bemand te krijgen.

Vanaf dit moment was er dus een Promotieteam. Dit is ook de tijd dat Henk en Greet Gerritse zich aanmeldden. Dit echtpaar heeft jarenlang heel veel gedaan voor het Promotieteam. Via deze link kunt u meer lezen over wat Greet en Henk voor het Promotieteam betekend hebben.

Activiteiten van het Promotieteam

De Vereniging liet zich ook zien op braderieën, die toen veel vaker georganiseerd werden dan nu. Van Diergaarde Blijdorp kregen ze posters en boekjes die ze voor een habbekrats verkochten. Dit leverde opbrengsten op en de Vereniging kreeg meer bekendheid. Er werd veel samengewerkt met andere organisaties, bijvoorbeeld de Dierenbescherming, waar Ben Swaep ook actief voor was. Hij schreef wekelijks een stukje over een asielhond. Daarom werd er nu een levend ‘Blokje rond’ georganiseerd. Op deze dag werd er een heuse ‘dogwalk’ gehouden: asielhonden die op de catwalk geshowd werden in de hoop een baasje te vinden. De Vrienden hadden hier ook een stand om artikelen te verkopen. Deze artikelen hadden niet zoveel met de Vrienden te maken, maar ze leverden wat op voor de Vereniging.

De Vereniging was bij allerlei activiteiten aanwezig. De Femina 33 was een bijzondere Femina. Dit was de eerste keer dat de Vrienden helemaal zelf een stand hadden en niet meer onder de vlag van de Diergaarde.

Nog steeds had de Vereniging veel baat bij samenwerking met andere organisaties en ook winkels. Kinorama, een fotozaak op de Hoogstraat, wilde bij elk setje foto’s dat werd opgehaald een folder voegen van de Vriendenvereniging. Ook is er een aantal weken een stand geweest in Ter Meulen, een groot warenhuis destijds. Al deze gratis reclame had effect. Het ledental groeide van zo’n tweehonderd midden jaren zestig naar drieduizend leden eind jaren tachtig.

De panelen die gebruikt werden bij stands werden steeds mooier en praktischer. Nog steeds zelf met de hand gemaakt door de Vereniging. Er kwamen kastjes bij de panelen die gebruikt werden als toonbank en waar wat voorraad in opgeborgen werd. Ludieke acties mochten ook. Zo was er Xara, een gorilla in Blijdorp. Ze moest geopereerd worden, haar poot werd geamputeerd. Bij de stand van de Vrienden stond een grote pluche aap, compleet met infuus. Het verhaal van Xara was bekend bij de Diergaardeliefhebbers en de acties met de pluche aap trok dan ook veel bekijks.

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Vrienden werd er een aantal bijzondere activiteiten georganiseerd. Zo was er een fotowedstrijd in Blijdorp, een zaalvoetbalvereniging organiseerde een zaalvoetbaltoernooi waarvan de opbrengst aan de Vrienden geschonken werd. David Shepherd, een Engelse kunstenaar en vriend van Prins Bernhard, stelde een schilderij ter beschikking dat geveild werd. De opbrengst was voor de vereniging. Bij de Albert Heijn in Blijdorp kon je speciale Blijdorpwijn kopen.

Het blad Blijdorp Geluiden voor abonnementhouders werd verzonden door Multi Mail. Vrienden van Blijdorp hadden in dit blad een artikeltje. Maar, de ruimte voor dit artikeltje was niet vast, het was afhankelijk van de ruimte die Blijdorp zelf nodig had in Blijdorp Geluiden.

De vereniging had natuurlijk wel de wens om deze groep mensen ook te kunnen bereiken. Een eigen blad zoals Vriendennieuws was toen nog te duur. Zat er soms te weinig ruimte in Blijdorp Geluiden, dan zat er wel ruimte in het gewicht en de bijbehorende portokosten. Er kon voor dezelfde portokosten een extra velletje met Blijdorp Geluiden worden meegestuurd. En zo werd het blad van Blijdorp voortaan verzonden met een apart blaadje van de Vereniging. De enige kosten die hiermee gemoeid waren, waren die van het papier en het insluiten.

En, de firma Multi Mail deed meer. Hij verstuurde ook het blad ‘LEUK’, bedoeld voor jonge gezinnen die een kindje verwachtten. De informatie van de Vereniging paste hier prima bij, vanwege de pluche beesten die je kon kopen. Dus ook bij LEUK werd vanaf dat moment informatie verzonden.

Van folder naar Vriendenwinkel

Toen het Promotieteam begon, was er nog geen Vriendenwinkel. De artikelen werden gefotografeerd, de foto’s werden in een folder geplaatst en konden zo besteld worden. De eerste producten die verkocht werden, bijvoorbeeld op de stand tijdens de Femina, waren nog geen echte Vriendenartikelen.

Daar kwam verandering in. De Vereniging organiseert al sinds 1976 buitenlandse Vriendenreizen. Na een van deze reizen was er 750 gulden over. Uit de centrale kas werd nog eens 750 gulden geleend en daarvan werden onder andere balpennen gekocht. De eerste echte Vriendenartikelen. Ook werden er zelf T-shirts gemaakt.

Arie Bos was koster van de Prinsekerk en kon de zolder van de kerk als opslagruimte gebruiken. Stelt u zich eens voor, een zolder boven een kerk, behangen met waslijnen vol met t-shirts om te drogen. De shirts werden namelijk zelf met zeefdrukramen bedrukt. Een heel karwei dus. Zeker omdat elk hangertje met T-shirt ook een knijper nodig heeft om te voorkomen dat de shirts door het gewicht tegen elkaar zouden gaan hangen.

In de zomer van 1983 was de eerste kiosk van de Vrienden in de dierentuin een feit. De kiosk stond tussen het mensapengebouw en de Rivièrahal in. In eerste instantie was hij in de weekends en in de schoolvakanties open.

In 1986 werd de kiosk van de Vrienden verplaatst naar de oude ingang, bij de Winkel van Sinkel. In de kiosk waren allerlei artikelen te koop. Deze spullen gingen ook mee met de buitenlandse reizen en konden tijdens de reis ook gekocht worden.

In 1990 kwam er een Vriendenwinkel bij de tijgers. Deze winkel werd helemaal bekostigd door de Vereniging. Een paar jaar later kwam er ook een magazijn bij de winkel. De opslag op de kerkzolder was niet langer nodig. Het Promotieteam had de handen vol aan de winkel in de Diergaarde en daarom was er minder tijd om deel te nemen aan activiteiten buiten de tuin.

Opvallend aan alle verhalen die Arie me vertelde, is de samenwerking en het enthousiasme. Het onderdeel promotie van de Vereniging heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Kon je in het begin alleen artikelen kopen door middel van het bestelformulier over de post, nu kan je naar de Vriendenwinkel in Blijdorp en ook vierentwintig uur per dag rondneuzen in de webwinkel.

Was het promoten van de Vereniging eerst een taak van de bestuursleden, nu telt het Promotieteam van de Vrienden zo’n vijftig medewerkers. Toen ik op zaterdagochtend kwam aangelopen werd ik voorgesteld aan de zussen Cora en Willy van Leeuwen, twee van de trouwe medewerkers van het Promotieteam. Ik mocht even met hen meekijken en het was erg leuk dat bezoekers van de Diergaarde, vol gehangen met Olli’s, ook nog even langs de Vriendenwinkel gingen om een leuke herinnering te kopen.

Het Promotieteam kan altijd extra handen kan gebruiken. Dus als u zin heeft deel uit te maken van dit bijzondere team met zijn rijke geschiedenis, wandel dan mee!

Tekst: Trix Vermeulen
Met dank aan: Arie Bos